Dzisiaj jest Poniedziałek 22-01-2018
Odżywianie pierwszoklasisty na 5
Już niebawem w szkołach rozlegnie się dzwonek wzywający na lekcje i wyznaczający na 10 miesięcy plan dnia dla milionów dzieci. Jak co roku, pojawi się wśród nich kilkadziesiąt tysięcy pierwszoklasistów, którym szkolny debiut zmieni cały świat. O tym, jak rodzice powinni zadbać o dietę swoich dzieci, aby pociecha miała energię i zapał do zostania szkolnym prymusem, mówi Karolina Stępniak, Specjalista ds. Żywienia firmy Nestlé S.A.


Wraz z pierwszym września wszystkich siedmiolatków czekają ogromne zmiany. Różnić się będą nie tylko ich dotychczasowe otoczenie, koledzy, zajęcia, ale przede wszystkim tryb życia. Przybędzie również nowych obowiązków. – W rezultacie świeżo upieczeni uczniowie mają mniej okazji, aby spożyć zdrowy i pełnowartościowy posiłek – mówi Karolina Stępniak, Specjalista ds. Żywienia firmy Nestlé S.A. – Maluchom z pomocą mogą przyjść jednak odpowiedzialni rodzice. Dbając o dietę dziecka rodzice mogą podnieść komfort jego nauki i zwiększyć zapał do pracy – dodaje. Konieczne jest jednak trzymanie się pięciu prostych zasad, czyli „zasad na piątkę”.

1. Regularne posiłki to klucz do sukcesu

By zadbać o dietę dziecka musimy przede wszystkim pamiętać o podstawowych zasadach zdrowego żywienia. – Regularne i częste posiłki to przepis na sukces. W codziennej diecie dziecka powinno ich być 5 – a przerwy pomiędzy nimi nie krótsze niż 3 godziny i nie dłuższe niż 5. Dzięki temu, organizm jest w stanie w większym stopniu wykorzystać energię i składniki pokarmowe ze spożywanych posiłków – mówi Karolina Stępniak.

2. Najważniejsze jest śniadanie

Najważniejsze jest, aby przed pójściem dziecka do szkoły, przygotować mu pełnowartościowe śniadanie. – Dla ucznia jest to jeden z najważniejszych posiłków, ponieważ daje mu energię na dobry początek dnia – mówi Karolina Stępniak.

– Na śniadanie możemy przygotować kanapki zrobione z pełnoziarnistego pieczywa, sera, wędliny oraz warzyw (pomidor, ogórek, papryka). Dobrym pomysłem są też płatki zbożowe na mleku. Pamiętajmy, że dla dziecka niezwykle ważna jest odpowiednia ilość wapnia w diecie – jego najlepszym źródłem jest nabiał (np. kefiry, jogurty czy twarożki) – doradza Karolina Stępniak. Do picia możemy podać mleko lub herbatę czy kawę zbożową. Niewskazane są natomiast napoje gazowane. Na zakończenie serwujemy owoce, ponieważ są one dobrym źródłem witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego.

3. Warto jeść na przerwach

Jeżeli chcemy mieć pewność, że nasza pociecha zje zdrowe drugie śniadanie – sami je przygotujmy. – Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia codziennie trzeba spożywać 5 porcji warzyw i owoców. Pomyślmy więc o spakowaniu do plecaka jabłka, czy banana – dodaje Karolina Stępniak.

Prawie w każdej szkole jest sklepik lub barek, ale niestety nie zawsze dziecko kupuje w nich  zdrowe przekąski. – Zamiast dania pieniędzy na zakup drugiego śniadania przygotujmy je – w śniadaniówce może się znaleźć kanapka, owoc, jogurt. Dobrym rozwiązaniem jest również włożenie czegoś słodkiego – np. wafelka NESQUIK z wapniem, który nie tylko wyśmienicie smakuje, ale również jest źródłem cennego wapnia. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że dziecko zje smaczne i wartościowe drugie śniadanie w szkole – radzi Karolina Stępniak.

4. Stołówka szkolna naszym sprzymierzeńcem

Jeżeli rodzice wracają późno i dziecko nie ma możliwości zjedzenia obiadu w domu warto skorzystać ze szkolnej stołówki. Prawidłowo skomponowany obiad, pokrywa aż 1/3 całodziennego zapotrzebowania na energię, dlatego tak istotne jest, by był właściwie zbilansowany pod kątem wartości odżywczej. – Najlepiej, by składał się z zupy oraz drugiego dania. Przed decyzją o wykupieniu posiłków warto sprawdzić jakość posiłków serwowanych przez stołówkę w danej szkole – radzi Karolina Stępniak.

5. Im szybciej, tym lepiej

Szkoła to już ostatni dzwonek. Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych powinniśmy zacząć już od najmłodszych lat. – Jeśli uda nam się wpoić dziecku zasady zdrowej diety, będzie z nich korzystać także w dorosłym życiu. Co więcej – przeniesie dobre nawyki żywieniowe na własną rodzinę – przekonuje Karolina Stępniak.

– Stosując zasady prawidłowego żywienia dbamy o zdrowy rozwój naszego dziecka. Rozsądna dieta owocuje w przyszłości – zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby związane z nieprawidłowym żywieniem (m.in. nadwagę, nadciśnienie, cukrzyce czy choroby układu krążenia). Pamiętajmy, dziecko, które się prawidłowo odżywia, ma więcej energii do nauki i zabawy, lepszy nastrój, a jego mózg pracuje sprawniej. Warto więc, by rodzice także odrobili swoje „dietetyczne lekcje”, i codziennie dbali o dietę swoich pociech – podsumowuje Karolina Stępniak, Specjalista ds. Żywienia firmy Nestlé S.A.
wstecz

Ankieta

Ile czasu powinny trwać zaręczyny?

jeden miesiąc
trzy miesiące
pół roku
rok
dłużej niż rok
nie ma reguły, mogą trwać ile chcą :)