Dzisiaj jest Poniedziałek 22-01-2018
Marchew sposobem na rozszerzenie diety niemowlęcia
Marchew jest warzywem bezpiecznym, zalecanym w żywieniu zarówno zdrowych, jak i chorych niemowląt oraz starszych dzieci. Wysoka zawartość witamin oraz pektyn czynią ją niezbędnym składnikiem odżywczym diety maluchów w różnym wieku. Podawanie marchwi wpływa korzystnie na pracę przewodu pokarmowego i umożliwia kontynuację poszerzania diety dziecka, a więc także jego dalszy prawidłowy rozwój.
 
Poszerzanie jadłospisu

Zgodnie z najnowszymi zaleceniami dotyczącymi żywienia niemowląt, pomiędzy 4. a 6. miesiącem życia powinno wprowadzać się do diety niemowlęcia posiłki uzupełniające. Każdy nowy składnik pożywienia musi być dobrze przyswajany i bezpieczny – nie może powodować reakcji alergicznej.

Dietę dziecka powinno się rozszerzać zaczynając od potrawy jednoskładnikowej, najlepiej od marchewki. Jest to warzywo bezpieczne dla dziecka, pod warunkiem, że pochodzi z kontrolowanych, ekologicznych i naturalnie nawożonych upraw. Jeżeli nie znamy źródła pochodzenia marchwi, powinniśmy ją kupić w słoiczku przeznaczonym specjalnie dla niemowląt. Wtedy będziemy mieli pewność, że została ona właściwie przebadana i jest w pełni bezpieczna dla malucha.

Źródło cennych witamin i składników odżywczych

Marchewka jest warzywem korzeniowym, dostępnym przez cały rok. Przechowywana w wilgotnym i chłodnym miejscu długo zachowuje wartość odżywczą. Oczyszczony i obrany korzeń marchwi zawiera (w 100g części jadalnej) około 90% wody, resztę stanowią głównie węglowodany (8,7g), z czego aż 3,6 g to błonnik pokarmowy. Oznacza to, że przyswajalne węglowodany stanowią zaledwie 5% marchewki. Pozostałe składniki to białko (1%) oraz tłuszcze (0,2%). Marchew zawiera zaledwie 27 kcal (w 100 g), jest zatem produktem o niskiej gęstości kalorycznej, ale wysokiej gęstości odżywczej. O jej wysokiej gęstości odżywczej decyduje przede wszystkim duża zawartość karotenu – cennego źródła witaminy A.

Beta-karoten

10 dag oczyszczonej marchewki zawiera aż 9 mg beta-karotenu, czyli 1,6 mg odpowiednika retinolu. Należy jednak pamiętać, że zdolność wchłaniania przez organizm karotenu zależy między innymi od sposobu przyrządzania marchewki. Przykładowo, podając niemowlęciu 10 dag gotowanej marchwi dostarczamy mu około 1,6 mg beta-karotenu, natomiast serwując surowy sok – kilkakrotnie mniej. Oznacza to, że karoten pochodzący z ugotowanego warzywa jest lepiej przyswajany przez organizm niż ten zawarty w surowym warzywie. Stopień wykorzystania witaminy A i beta-karotenu zależy także od obecności innych składników w diecie dziecka, m.in.: różnych rodzajów białka, żelaza, cynku, błonnika czy tłuszczu, w którym rozpuszcza się witamina A.

Witamina A

Odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju i różnicowaniu się komórek organizmu, przede wszystkim nabłonka i tkanki kostnej. Jest zatem niezbędna dla prawidłowego procesu wzrastania dziecka. Pełni również istotną funkcję w procesach widzenia oraz biochemicznym, zachodzącym w siatkówce oka – jest składnikiem purpury wzrokowej. Witamina A i beta-karoten są antyutleniaczami. Chronią ustrój przed działaniem nadmiernych ilości wolnych rodników tlenowych i ich pochodnych.

Pektyny

Marchew i jej przetwory zawierają pektyny – mieszaniny węglowodanów występujące w ścianach komórkowych wielu roślin. Są one odporne na enzymy przewodu pokarmowego, dlatego rozkładane są dopiero przez mikroorganizmy jelita grubego. Substancje wytworzone po fermentacji pektyn sprzyjają rozwojowi korzystnej mikroflory jelita. Dzięki zawartości pektyn marchew wykorzystywana jest w leczeniu biegunek u małych i starszych dzieci.


dr n. med. Elżbieta Gabrowska, dietetyk
Oddział Leczenia Żywieniowego, Klinika Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia
Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Krakowie
wstecz

Ankieta

Czy lubisz poranny sex?

obowiązkowo!
tak, lubię
tylko czasami
wolę pospać
nie lubię
nigdy!